EURO5 putkisto
Kaikissa Eurooppaan tuotavissa Uraleissa on vastaisuudessa 2-1 pakkoputkisto. Kyse ei ole enää pelkästä metalli tuubista vaan tämä on ECUn ohjaama juttu. Putkisto on ns offimallia, eli vaunun väliin ylös nostetulla vaimentimella.
Systeemissä on molemmissa lähtökäyrissä esikatalysaattorit (yht 2kpl) ennen yhdysputkea. Yhdysputken jälkeen vuorossa pääkatalysaattorit (yht 2kpl). Y-haara yhdistyy jalkatappien alla öljypohjan nätisti kiertäen. Uudesta oikean puolen imusarjasta (myös vasen imusarja uusittiin) otetaan käyttöalipaine Exhaust System Management – ESM järjestelmälle. Jaa että mikä?
ESM on ruiskun ohjaama pakoputkisto. ECU ohjaa erillistä alipaine relettä, joka vuorostaan käyttää alipaine venttiiliä, joka on sijoitettu äänenvaimentimen alle suojaan. Rele säätää venttiiliä tyhjäkäynnillä, jotta katalysaattorit saadaan nopeasti optimi tilaan. ESM luovuttaa heti kierrosten kasvaessa, mutta jos muuta kiireempää ei ole menossa voidaan tehdä hienosäätöä.
Offiputkesta on iloakin. Kun perinteiset alhaalla roikkuvat vaimentimet jäävät pois niin käytännöllinen maavara kasvaa. Peruutusvahingot vähenevät kun vaimentimen pää ei iskeenny pakitettaessa minnekään. Hiljaisempi ääni. Pienemmät päästöt. Se on niin fiksu vekotin.